Door literatuuronderzoek en onderzoek onder grotere groepen mensen probeer ik patronen te ontdekken. Daarnaast doe ik verdiepend onderzoek om inzicht te krijgen in emoties, gedachten en gedrag van mensen en de betekenis die zij aan levenservaringen geven. De combinatie van deze onderzoeksmethoden maakt het mogelijk om de ervaren werkelijkheid zo goed mogelijk te beschrijven.
In vergelijking met andere leerlingen zien leerlingen met kenmerken die passen bij hoogbegaafdheid zichzelf bijvoorbeeld als competenter in hun schoolwerk.*
Wat
mensen met kenmerken van hoogbegaafdheid over zichzelf denken is nauwelijks onderzocht. Terwijl dat erg belangrijk is, omdat gevoelens en gedrag in belangrijke mate worden bepaald door de manier waarop je over jezelf denkt. Een gezond, genuanceerd en realistisch zelfbeeld is essentieel voor je functioneren en welzijn.**
Ik doe
promotieonderzoek
naar de inhoud van het zelfbeeld:
wat
denken mensen met kenmerken van hoogbegaafdheid over zichzelf? Hoe verandert dat tijdens de levensloop? Daarnaast onderzoek ik het gevoel dat je uniek bent en waardevol om wie je bent. Voelen adolescenten met kenmerken van hoogbegaafdheid zich unieker dan andere adolescenten en welke relatie heeft dat met het sociale welzijn op school?
* Infantes-Paniagua, Á., Fernández-Bustos, J. G., Ruiz, A. P., & Contreras-Jordán, O. R. (2022). Differences in self-concept between gifted and non-gifted students: A meta-analysis from 2005 to 2020. Anales de psicología, 38(1), 278-294.
** Diehl, M., Youngblade, L. M., Hay, E. L., & Chui, H. (2011). The development of self-representations across the life span. In K. L. Fingerman, C. A. Berg, J. Smith, & T. C. Antonucci (Eds.), Handbook of life-span development. (pp. 611-646). Springer Publishing Co.
© 2017-2024 Janet Sollie